Неким писцима је суђено да пишу и говоре о другима, попут великих магова речима
сажимају прошло и своје време, креирајући снагом духа и ерудиције – ново, а остају само
хроничари судбина и времена, а њихова дела заробљена неразумевањем, па и небригом друштва
– без ширег одјека. Таква судбина је задесила и Перу Слијепчевића (Самобор, код Гацка, 1888 –
Београд, 1964), германисту, књижевног критичара и теоретичара, песника, есејисту и
публицисту, научника. За живота је уживао углед врсног интелектуалца и мислиоца, а након
смрти – скрајнут у позадину!
Први пут, Перо Слијепчевић се појавио у Српској ријечи са чланком под насловом „О
моралном васпитању“. И тај морални узус постаће простор у ком ће се за живота кретати и
стварати. Веома умерен у одабиру и одмерен у реализацији идеја, исказиваних једноставним,
незаводљивим а надахнутим српским језиком, није се истицао нити западао за око књижевним
критичарима и литератама савременицима. И сам се определио да критикује и доноси
вредносне судове, занимајући се за уметничке теме и свакодневну па и општу проблематику с
којом се уметници суочавају, књижевну културу, социјална и друштвена питања, али и
националну уметност, с посебним интересовањем за средњовековну баштину. Уз германски
осећај за концизност, способност савладавања и свођења мисли на суштину и битно, а које
сугестивним начином изражавања постаје битно и читаоцу, Слијепчевић је разрађивао
националне теме, сагледаване у ширем, европском контексту, олако и питко их је представљао –
за будућност.
Његов изражајан луцидитет, формиран на родном херцеговачком поднебљу, био му је највиши
и једини закон одржавања и опстанка у околностима које му за живота и нису биле баш
наклоњене, уз храброст какву изискује војнички морал подстицан и креиран ратовима. А
чинило се да излазећи из једног, ускаче у нови рат, из бунта у бунт.
Одмах после завршене гимназије у Мостару, Перо Слијепчевић одлази на студије
германистике и филозофије у Беч. И не завршивши их, пријављује се у балканским ратовима
као добровољац у црногорској војсци под Скадром, али убрзо прелази у српску војску на
Брегалници. Болешљив, танане конституције, али и тананог сензибила, на попришту није био
само војник већ и песник, бележничар драматичних дешавања и ратни извештач. У време Првог
светског рата, иако незаинтересован много за политику, путује управо политичким пословима
по Европи и Сједињеним Државама: у Рим, Женеву, Париз, Њујорк… са звањем секретара
министра иностраних дела. И ни тада не престаје мудро да синтетише наносе свакодневице,
бележи и записује импресије места и времена.
У периоду од 1919. до 1925. именован је за секретара сарајевског Српског просвјетно-културног
друштва „Просвјета“. А био је активан и у покрету „Млада Босна“ у ком су се политичким и
револуционарним ангажманом истакли многи наши писци и песници.
Под окаснелим утицајем европског артизма, првих деценија XX века комешало се и врило и
у српској уметности, нарочито књижевности. Нове теме за новог човека у надолазећем времену,
потискују окоштала схватања о литерарним вредностима, са опорим укусом традиције и
локализма. Појавом нове генерације смелих приповедача и песника: Милутина Ускоковића,
Милоша Видаковића, Симе Пандуровића, Владислава Петковића Диса, Милутина Бојића,
Исидоре Секулић, Милице Јанковић, Вељка Милићевића, али и нових тенденција у критици које
је парадигматично представљао Димитрије Митриновић, јавља се и бунт којег је најпре
уметност у једном друштву кадра да покрене и усковитла. Али Први светски рат скресаће крила
многима од њих. Неки ће грубо атерирати на Земљу, утопити се у великој Води (као Дис
пророчански Утопљене душе), или пак остати довека на Небу или у Ватри суђеног им трагизма.
Истрајавши, Перо Слијепчевић се све преданије окреће есејистичком жанру, надахнуто
пишући, искључиво у границама факата, студије и монографије о српским великанима: Његошу
(О Лучи Микрокозми), Јовану Дучићу, Алекси Шантићу, Милану Ракићу, Исидори Секулић,
Вељку Петровићу, али и оним светским – опсежна студија о Шилеру, расправе о Томасу Ману,
Гетеу, Херману Вендлу, као и неколико историјских студија о немачкој књижевности и кључним
уметничким и хуманистичким правцима и покретима. Већина од тих радова биће објављена
1956. године у Београду у Сабраним огледима.
Докторску дисертацију са темом „Будизам у немачкој књижевности“ (1917), Перо
Слијепчевић брани у швајцарском градићу Фрибургу. И од тада почиње његова универзитетска
каријера, прво на скопској медреси (1925), после и Филозофском факултету у Скопљу, на ком
1938. постаје редовни професор германистике. А пред Други светски рат, веома нарушеног
здравља, што ће се одразити и на све ређи књижевни ангажман, прелази у Београд, где и
завршава предавачку каријеру 1958. године на Филозофском факултету, као шеф катедре за
немачки језик и књижевност.
Перо Слијепчевић ипак није заборављен, његова писана реч, и дан-данас актуелна и свежа,
постаје све гласнија. Сабраним делима у десет томова, објављеним 2013. године, достојанствено
је одат дуг овом великом и свестраном мислиоцу.